Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

lördag 14 maj 2011

Stadsvandring:

I dag har jag ÄNTLIGEN varit på stadsvandring med finaste vännen C. Jag har alltså ÄNTLIGEN träffat honom också och det var verkligen på tiden. Stadsvandringen startade vid Stadshuset, gick via Riddarholmen och slutade på Söder. C visade en för mig ny och fantastisk sida (bland alla andra fantastiska sidor) med sitt enorma kunnande och inspirerade berättande. Jag kan verkligen rekommendera en stadsvandring med honom, även för er som inte är nära vänner, Han har en massa varianter på sin repertoar och det här var bara en liten del av allt han har att visa och berätta om:

Blomsterbehållarna vid Stadshusets entré, har ni ens sett dem? Det hade inte jag. De har ju en hel historia att berätta.

Gruppen, med utsikt över Stadshuset. JA, jag hade solglasögon på, så det blev inte de bästa korten alla gånger.

Dramatisk himmel! Inte så vacker förgrund dock, men det får man ta.

Birger Jarls torn, en del av den gamla stadsmuren,

Riddarholmskyrkan. Den har alltid fascinerat mig, men än mer nu, efter all information.


Ett nytt inslag på Birger Jarls torg. Vyer från olika århundraden.

C visar fasaden på Riddarholmskyrkan.

Och från andra hållet,

Det GÅR INTE att fånga på bild med en ynklig mobilkamera, men å så vackert det är att titta upp mot söders höjder!

Jag längtar inte efter att bo i stan, men HÄR skulle jag kunna bo!



C:s favorithus. Ser ni bron? Det är ingången till fastigheten - på fjärde våningen.


Den härliga vandringen avslutades på Bishops Arms med en god öl och trevligt samtal, på söders höjder.

TACK underbara C för en fantastisk dag!

4 kommentarer:

Ingegerd sa...

Det finns massor med saker att se och uppleva i Stockholm. Sånt som oftast inte blir av när man bor utanför! Jag är dock uppvuxen mitt i smeten och har nog varit runt och sett det mesta!
En underbar dag fick ni!

Mary sa...

Förstår verkligen att det var C:s favorithus. Undra hur man kommer på idén att bygga en bro sådär?

Dammråttan sa...

Det är väldigt backigt där, så det var nog ren slöhet kan jag tänka. Bron kommer ut precis vid Mariahissen.

Jenny sa...

Kul att gå på stadsvandring "hemma". Det är sånt man gör på semestern men antagligen borde göra hemma också.

Kram!