Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

fredag 1 oktober 2010

Modulskifte

Det har varit lite hektiskt de senaste dagarna. Vi har nämligen genomfört någonting, som på systembolagsspråk kallas modulskifte. Två gånger om året, i april och oktober, genomför vi ett sådant modulskifte. Namnet kommer av att det är de gånger på året som våra varor kan byta så kallad modul, samt som leverantörerna har möjlighet att ändra priset på sin vara. Systembolagets ordinarie sortiment är alltså indelat i moduler. Enkelt beskrivet från bas till modul 9. Alla butiker har minst bas och sen uppåt. Min butik har upp till modul 2. Varorna hamnar i de olika modulerna efter hur de sålt över HELA LANDET, alltså inte hur bra de säljer i just min butik. Alltså halkar en del ur och en del kommer in i butiken, som redan finns i ordinarie sortiment. Dessa ska in i hyllorna på rätt plats (hos oss kallat varuvarvet). Dessutom är dessa tillfällen de enda då vi får in nyheter i det ordinarie sortimentet, som alltså också ska in i hyllorna på rätt plats. Som jag nämnde, så får varorna dessutom byta priser (både uppåt och nedåt alltså). Eftersom våra varor står i prisgrupper och inom dem i landordning och prisordning betyder det att den del behöver byta plats. Ovanpå detta, så insåg jag att det denna gång behövdes en större förändring av hyllplatserna, eftersom boxarna behövde större plats, samt att det faktiskt inte var riktigt bra upplagt. Alltså flyttade vi på precis ALLA röda viner den här gången. Hyllor skulle flyttas mm och vi skulle samtidigt passa på att byta ut en hel del trasiga lampor. Summan av kardemumman: Det tog en hel del tid och en väldig massa energi. Bara som en liten förklaring till vad som händer bakom kulisserna, när det helt plötsligt kan se annorlunda ut och för min del, varför jag nu är HELT SLUT! Men jag är nöjd, för det känns som att slutresultatet blev väldigt bra. Nu ska vi bara flytta boxarna också. Det blir på måndag (det vet du inte än C, men det blev bestämt idag. Jag börjar sju och du och jag ska genomföra flytten).
Men NU, nu är det helg och jag ska njuta av barn, fotbollsmatcher, kalas för älskad gudson och tjejtsräff, men först (men inte minst: Doobidoo!!!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Lät tungt men kanske lite omväxling i arbetet bara är trevligt.
Hoppas att ni får en lugn och trevlig helg!
Kram!

Anonym sa...

Halloj där. Såg själv Dobidoo för första gången. Klart underhållande... Börjar man bli soffpotatis nu???

Kram vännen och lycka till med omorganisationen