Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

torsdag 9 september 2010

London dag 3

Inga raka linjer i London

Natten till söndagen sov jag nio timmar, utan att ens gå upp på toaletten. För den som inte känner mig, eller vet hur det har varit med nätterna i mitt liv de senaste 15 åren, låter det kanske inte så märkvärdigt. För mig var det sensation. Däremot var jag helt lost efter detta tunga sovande och fattade absolut ingenting när S och J klev in genom dörren och började låta underligt. Ganska snart förstod dock min hjärna att de försökte framföra en födelsedagsserenad. Det var bara det att lillebror sjöng "Happy Birthday to you..." medan S försökte sig på "Ja må hon leva...", men kom helt av sig av lillebrors sång. "MEN... sjunger du på engelska?" och sen skrattade vi alla så mycket att det inte var någon idé att fortsätta. Tanken var ju god i alla fall och jag fick en underbar start på min födelsedag.
Efter frukost hade de planerat att dra med mig på ännu en marknad, men med buss denna gång. Vi hade tur och hamnade på en dubbeldäckare och fick platserna längst fram. Tror jag hade bättre guider än turistbussen vi passerade.
Den här coola puben med "Skriet" som skylt, är tydligen otroligt coolt inredd, med lounge och allt, men är ägd av indier och serverar ingen alkohol alls.

Kolla in de olika åldrarna på husen.

En djungelbar.

"The Ghurkin"

Liverpool street station - ännu ett exempel på blandningen av byggnader

Framme på Spitalfields Market gick vi runt i flera timmar och kollade in alla stånd, med blandningar av lite mer "krafsartat" till designers. Mer åt designerhållet dock och fantastiskt hög klass på sakerna om man jämför med en svensk marknad. Här shoppade jag det mesta av presenterna till familjen. Hittade fantastiska kläder till S som hon ska få när hon fyller år. Inte dyra alls. När vi inte orkade gå längre, köpte vi mat i ett stånd.
Det rinner snålvatten i munnen på mig, när jag tänker på hur gott det var.

Efter allt shoppande åkte vi hem till lägenheten och lämnade kassar, samt bytte kläder för att ge oss ut igen.

Vi startade på denna mysiga pub. Härifrån och nedåt är det S bilder, för jag hade inte kameran med mig:

Pubarna är inte bara vackra på insidan.

Jag testade denna goda ale.

Visst är de söta ihop!
Lite kuriosa för kvällen; att S beställde en öl och en juice och naturligtvis gav de ölen till lillebror, efter att hon nogsamt sett till att juicen absolut inte innehöll alkohol (finns väl inte det förhållande där mannen vill ha absolut alkoholfritt och kvinnan vill ha en god belgisk öl?)

Sen gick vi till Chinatown och gick på en urmysig restaurang, där jag blev bjuden på fantastiskt god mat. Servicen var rent ut sagt usel och personalen verkade ha gått en anti-charmkurs, men maten var väl värd det och jag hade ju trevligt sällskap.




Vilken mat!

Efter det blev jag erbjuden fortsatt utgång, men jag är ingen partyanimal i vanliga fall och nu var jag ju fortfarande rätt seg av min förkylning, så vi åkte tillbaka till lägenheten i stället.

2 kommentarer:

ullis sa...

Det är så härligt att se dig och hur kul och fantastiskt du har haft det. Du är verkligen värd varenda "fantastiska" minut av din upplevelse. Kram Ullis

Jenny sa...

Vilken underbar födelsedag! Jag ser att du verkligen har njutat av din alldeles egna semester!
Kram!