Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

tisdag 8 juni 2010

Att lära sig den tunga vägen


Tisdag; en av matsäcksdagarna. Vi startar den vid fyratiden, eftersom S inte åt ordentlig middag i går och förvägrades smörgås vid läggdags, för det är ett otyg att äta vid nattning för att man inte gillade middagen, eller att nu tyckte vi att hon skulle lära sig, eller nåt och då vid fyra så kunde hon inte sova gott längre på grund av magknip. Ändå ville hon inte vakna och jag vet inte om fler har såna barn, men mitt är då inte roligt precis då - där mellan vaken och sova och man inte vet riktigt vad som är orsaken (en teori var kissnödig, eftersom hon drack med sugrör, som är så kul och då blev det en MASSA vatten istället för den där smörgåsen). Summan av allt: En sur mamma, en sur pappa och en inte helt osur dotter. Dessutom två trötta bröder, som inte kunnat sova av allt liv. En trött tonåring också, trots att han inte hade hört ett ljud av sin syster.

Den trötta tonåringen var annars den jag tänkt skriva om. Så här såg min morgon med honom ut:
"Mamma, kan du göra i ordning min matsäck, jag måste ..."
Det kunde jag väl. Efter alldeles väldigt lång tid var han klar med sitt måste.
"Oj, nu är jag jättesen och har bråttom - kan jag låna din dator"
Då visar det sig att han ska kolla vart han ska! Då, när han har i alla fall på nåt sätt har insett att han har bråttom, men han vet inte vart.
"MEN MAMMA, har du inte office på din dator"
"Nja, jag har väl open office"
"Det funkar inte, jag kan inte läsa det här dokumentet, nu vet jag inte var jag ska"

Slutade med att han startade två andra datorer, medan jag försökte ladda ner nån wordwiever, som visade fyrkanter istället för bokstäver och han fick upp sitt dokument och skulle vara tio minuter senare - i Barkarby.

I ett sånt läge är jag en snäll lugn mamma, som går oduschad ur huset med en dotter i pyjamas och skjutsar min son. Kanske borde han fått sig en läxa, men jag vet inte om det hade varit en bra en. Han ville ju inte ens dit, så kanske var det en bättre att det inte gick att smita.

Vad har vi lärt oss av det här?

1.En smörgås vid läggdags kanske inte är hela världen. I alla fall inte om man vill undvika mardrömsuppvaknanden vid fyra (fast det visste JAG redan innan).
2. Lita inte på dina tonårsbarn när de säger att de har allt under kontroll
3. Det är bra att ha en bil i beredskap.
4. Man blir trött av att inte få sova ordentligt.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Åhhh fy, vilken morgon! Och jag som gnällde över min, fy på mig.
Hoppas att du får en skön dag med lite vila!
Kram!

Bill sa...

Vilken tur att jag promenerade till jobbet idag då...:)

Jennie sa...

usch vilken jobbig morgon. Man lär sig nåt nytt varje dag som förälder ;) hoppas ni får en bättre natt nästa natt :) Kram