Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

tisdag 12 maj 2009

Jag säger upp mig, som mamma!

Inte från i natt



I alla fall nattetid. Finns det någon sådan funktion? Iofs, nu var det ju några veckor sedan sist (natten före Valborgsmässoafton) och hon valde ju helt klart en bättre dag denna gång, eftersom vi är lediga i dag (om hon nu kan välja), men jag blir helt enkelt GALEN när jag inte får sova på natten! Ingen trevlig mamma alls. Om jag hade fått välja mellan en bebis som sov hela nätter från någon månads ålder och var vaken på nätterna när hon blev större, eller en bebis som var vaken, när man ändå har räknat med det och sedan sov, så skulle jag helt klart välja det senare. Nu blev det ju inte så och jag får väl vara glad åt det där första året, när jag faktiskt fick sova. Sen kom alla sjukdomar och vakennätter och nu är hon väl inte lika ofta sjuk längre, men det här när hon har "ont" i magen och inte kan sova, är inte kul det heller. Jag trodde att hon kanske ätit för lite, men R, som avlöste mig vid femtiden en stund, sa att hon snarare ätit för mycket i så fall.
Hon somnade väl om vid halv 6 -6 någon gång, efter att ha varit vaken sedan 2. Själv har jag slumrat sedan 5. Jag vaknade när killarna gick ut genom dörren och klev upp strax efter. En nyöppnad 1.5-litersmjölk på bordet och ingen hade med sig väska, eller gympakläder. Ja F är hemma och är förkyld kanske ska understrykas. Han är inte sådär slarvig med väskan i alla fall. Man hoppas ju att de hade ytterkläder på sig.
Nu ska jag göra mig en macka och en kopp kaffe och försöka hitta lite energi. Hade tänkt städa lite. Det knastrar under fötterna igen och så är det enda tillfället den här veckan, för till helgen kommer Syster H och kusin M-a på besök och då tänker jag minsann inte ägna mig åt såna tråkigheter. Jag ringde till dem häromdagen och M-a svarade. Hon lät så stor! Det ska bli så otroligt roligt att träffa dom båda.

3 kommentarer:

En häxa på Vift sa...

ja uscha ja, man blir helt slut som artist då man inte får sova.
Nu då jag faktiskt fått sova nästan varje natt i ett år så undrar jag hur i hela friden jag pallade att vara ensam med mina odjur med tvåan som aldrig sov mer än max ett par timmar varje natt och vissa nätter inte alls, vilket innebar att jag inte fick sova. I 12 år höll det på. 12 år! Helt sjukt länge ju, och inte undra på att mina sömnvanor blivit helt störda heller.

Hoppas du får sova bättre nästkommande nätterna.

Jenny sa...

Ja man blir ju galen när man inte får sova. Stackarn som har ont i magen. Får hon nån medicin? Vet ni varför hon har ont?

Kram!

Dammråttan sa...

Oj, ja jag hoppas ju på när som helst jag. P hade också knölig mage. De är känsliga helt enkelt.Med honom har det växt bort. Just nu är hon frisk, så det är inte mediciner. Det är klart sämre med magen under sjukperioderna (förkylningsastma med airomir och pulmicort). Vi började ge laktosfri mjölk (för vi tänkte det var snällare mot magen)och tycker att det blivit bättre efter det. Det och att man tänker på vad hon får att äta. Igår var det falukorv och makaroner. Inget vi har märkt något av tidigare. Saker vi märkt en "trend" med är tex pommes, färdiglagade köttbullar och köpt pytt-i-panna. Hårdsmälta saker helt enkelt. Det är som att magen får jobba så mycket att hon inte kan sova. Hon vill bli masserad i cirkel hela tiden och ofta pruttas det en hel del.