Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

torsdag 14 maj 2009

Förskolans dag

En nöjd tjej på väg till förskolans dag


Som det har pratats om denna dag här hemma. Vad hon skulle ha på sig och hur kul det skulle bli. Jag var så nöjd, för jag är den där mamman som nästan alltid kommer in på dagis med ett stort frågetecken i ansiktet, när det är dags för maskerad, eller liknande. Det vill säga, jag lyckas alltid missa det. Den här gången var det precis tvärtom. ALLA hade missat det, utom S mamma, så nu stod hon där som en egen liten freakshow på dagisgården och blev petad på av kompisarna (därav den skeptiska minen). Stackars barn. Undrar om hon behåller utstyrseln på ända till centrum. Jag tror inte hon förstod att det var beundran i allas blick, utan hon såg mest störd ut över att ha hamnat i centrum helt plötsligt.
Dagis förresten. Ställde en fråga om just det uttrycket inne på en föräldrasida i morse. Fick en kommentar från S fröken att det inte heter dagis, utan förskola. Jag VET att det heter förskola, men säger dagis i alla fall. Jag tycker att det är stor skillnad på "dagis" och dagens förskola. I alla fall hos oss. Ändå ligger inte förskola rätt i munnen, när man pratar med barnen. Varför vet jag inte. Jag är ju ändå av åsikten att det heter hund och inte vovve osv. Borde kanske leva som jag lär, helt enkelt. Många bra åsikter fick jag i alla fall. Om det hjälper till att höja statusen hos de fantastiska förskolepedagogerna, så borde jag kanske säga förskola rakt av. Å andra sidan säger jag inte förskolepedagog hela tiden heller (försök få S att säga DET). Jag säger fröken. Även om det är en manlig. Vad säger ni?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Söt som honung är hon och förstår att hon blir lite avig när inga andra är utklädda....har själv kommmit in som batman (meddelst en VÄLDIGT ljudlig superhjälteentré...) på en maskerad där inga andra hade brytt sig och var helt ordinärt klädda.....skitkul sa Bull till Bill...

Orchid sa...

Vilken härlig tjej! Så fin hon är! Jag hoppas att hon får en alldeles väldigt mysig dag!
Ja, det heter väl förskola, men vi säger också dagis. Fast på vissa håll kallas det "föris".
Kram på den alldeles underbara lilla varelsen!

Anonym sa...

Här heter det dagis. Förskola här är det ni kallar 6-års verksamhet (alltså året innan dom börjar skolan). Och dom som jobbar på dagis kallar Alva för "tanter" ;)

Carola sa...

Jag säger dagis och kommer säkert fortsätta med det:) Jag säger städare åxå itsf lokalvårdare.Varför ska det ha en "fin" titel? Man är vad man är:)
Vilken förskolepedagog säger så om sig själv?
- Nu Lisa ska du och förskolepedagogen tvätta händerna...*haha*
Dessutom så heter det ju förskoleverksamhet om lekis(6års), är det samma sak då, eller ? Jag fattar inte riktigt:)
Nä, jag tycker att man ska vara stolt över sitt yrke oavsett titel:)

S var jättefin! Typiskt att det blev fel åt andra hållet denna gång:( Förstår att hon kände sig udda, lilla gumman...Men SÖT var hon:)

En häxa på Vift sa...

ja, alltså.. jag har ju jobbat på förskola och kan säga att jag säger dagis ialla fall. *blink*

Förskola låter för kliniskt, för politiskt, barn ska få vara barn tycker jag och dagis låter hemtrevligare än förskola. Så jag säger dagis och kommer fortsätta säga dagis. Punkt.