Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

tisdag 17 mars 2009

Hemma tillsammans - trots allt

I dag skulle S vara på dagis, för jag skulle på utvecklingssamtal med P. Nu har hela familjen (utom jag - peppar peppar) börjat snörvla och naturligtvis även S. Alltså tyckte jag att det var onödigt att skicka henne till dagis. Så hon fick följa med på utvecklingssamtalet. Det gick ganska bra. Hon var litegrann på P och ville att han skulle leka med henne, istället för att sitta och prata med oss tråkiga tanter, men tillslut förstod hon i alla fall att hon skulle leka själv. Smarta fröken bestämde att vi skulle sitta på fritids i stället för i ett samtalsrum, så det fanns gott om saker för henne att leka med.
Samtalet gick bra i övrigt med. Han är duktig. Har lite trögt med bokstäverna, men inget som varken vi, eller de, är direkt oroliga för. Vet han bara bokstäverna, så kan han ljuda ord, så det lär nog lossna rätt snabbt med läsandet, om bara bokstäverna fastnar. På vår skola har vi sån tur att det finns en speciell person, som har hand om de som har det lite svårt, eller har trögt att komma igång med såväl språket, som matematiken. En speciallärare helt enkelt. Alla skolor borde ha det. Hon har träffat alla mina barn och ville såklart höra hur de gick för de andra. Speciellt F. Kändes skönt att få ge bra besked, för just nu känns det som att det funkar där med och trivs gör han sannerligen i alla fall. Jag är sån att jag tänker inte att det är konstigt att mina barn får extra hjälp. Tvärtom är jag så otroligt tacksam för att den där hjälpen finns. Som i det här att barnen har fått en extra puff med läsningen. Som hon sa. "Alla lär sig ju inte gå samtidgt, så varför skulle alla lära sig läsa samtidigt?" Så klokt.

Nu är vi alltså hemma jag och S. Jag hade planer på att ta mig ann klädkammaren, när jag nu skulle vara själv. Det gick såklart i stöpet. Nästa vecka ska vi ha loppis med T:s klass och jag hade tänkt att jag skulle rensa rejält. Får se när det kan bli av istället.
S ligger på golvet och pysslar. Häromdagen köpte vi en ny sax, för de vi hade kvar var högervridna och vi har ju förärats med en vänsterhänting till (F är också vänsterhänt). Får se om det kan lossna med klippandet, nu när hon har en bättre sax. Måla har hon ju inga som helst problem med i alla fall. Kolla hur hon håller sig innanför linjerna i målarboken. Jag är imponerad!

4 kommentarer:

Orchid sa...

Man får ta det med ro om barnen har svårt för något. Inte skynda på för då blir det stressigt och det hjälper inte. P går ju i skolan för att lära sig läsa och han måste få ta det i sin takt.
Barn är faktiskt väldigt olika, även inom samma familj! Dom har rätt till det!
Kram på er!

Anonym sa...

Sorry om jag raderade din kommentar. Det beror bara på att den kom på fel ställe :)
Jo, man kan nog säga att det kom som en överraskning...en väldigt otrevlig överraskning. Känns ju förstås tungt nu men månne inte livet blir bättre igen nångång....

En häxa på Vift sa...

Nej, det är definitivt inte konstigt att vissa kan behöva en extra puff i rätt riktning. Jag gick själv till en liten grupp i matten, bara för att jag inte kunde koncentrera mig i stor klass och då spelade jag luffarschack istället.*s*

Anonym sa...

Vilken tur ni har som får ha en special lärare!
Det borde ALLA skolor ha,inte fö att behovet finns, utan för att det int eska uppstå ett behov, om du förstår vad jag menar.
Barn lär sig helt klart i olika takt, ingenting att oroa sig för!

Min lillkille är just där, han ahr lärt sig alla bokstäver och ahr börjat ljuda, snart läser han.
När det väl lossnar går det fort!