Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

söndag 18 januari 2009

Man kan om man vill

Även om man är en städslö liten dammråtta.

Måste börja med att visa den STORA förändringen. Det föredetta tomteberget förvandlat till glasförvaring och sideboard. För den som inte sett själva tomteberget live är det kanske lite svårt att förstå storheten i just detta, men om jag säger att tomteberget bestod av åtta kassar böcker och en hel del småbråte, samt hyllan som var fylld med dubbla rader böcker, så kanske ni kan förstå litegrann vilken insats det var. Ja, jag KRÄVER lite credit här faktiskt, för fy tusan vad trött jag var efteråt. Men OOOO så nöjd :)

Men det var ju inte allt. Även om jag skojade om det, så hade jag ju inte tänkt ha mingelfest med släkten. Alltså lånades bord av grannen. Vi var till ICA Maxi tidigt på morgonen och inhandlade alla ingredienser till grytan och även lite attiraljer till dukningen. Som lila ljus, illrosa servetter och rosor. Blev riktigt tjusigt om jag får säga det själv.

Så var det hallen och barnens rum, som behövde sig en omgång. Ungarna fick klara sig själva och var fantastiskt duktiga, måste jag säga. P plockade och plockade. S skrek i högan sky - för att hon ville ha kvar sina saker. P var lugnet själv och totalignorerade sin lillasyster. Han hade ett mål; han skulle bli klar. Han hade fått spela TV-spel kvällen innan, mot att han skulle städa utan gnöl ;) Han är en kille som står vid sitt ord.

S beskådar dukningen

Så kom kvällen. Först in var min lillebror. Möttes av med T med orden "HEJ!!! Vi har städat nästan överallt" Uppenbart en stor händelse i den här familjen.

Kvällen blev helt underbar. Ett vimmel av vuxna och barn om vartannat. Ungar som bara fanns men inte störde. Och vuxna som trivdes tillsammans.

Mitt enda smolk i bägaren var att jag helt glömt svägerskan C:s avhållsamhet från kött. HUR KUNDE JAG? Av alla som var där, så är väl det väl de som har ätit här oftast! Och jag som var så stolt att jag kom ihåg hennes känslighet för laktos och köpt speciell mjölk till kaffet. Mer än så klarade tydligen inte den lilla dammiga hjärnan av.
Kvällens huvudperson. Skål på dig älskling!!


Jättegrytan med "Kima" blev uppskattad. Tänk att äntligen fick man användning för "julskinkegrytan" som inhandlades strax efter att jag flyttat hemifrån. Då när jag trodde att man skulle bli vuxen och stor om man hade allt som hör ett hem till. Jag tror att jag har kokat julskinka i den EN gång och det var inte inom de närmaste 20 åren från nu räknat.





Lille V var inte riktigt nöjd, men somnade till slut i pappas famn.





Vimmelsoffan

Ungar i kubik och kvadrat.


S har kommit på ett nytt "pyssel" . Hennes kommentar: Det var A åsså" Den lilla lymmeln har lärt sig att inte ta smällen själv. Ingen såg någon annan än henne sitta med banden och därifrån drar i alla fall Jag mina slutsatser.


Ungarna fick leka fritt. Den enda som stördes av det var P. Han sa förtvivlat. "Mamma de bara leker med en sak och sen vill de inte leka med den och tar nästa, utan att plocka undan". Han hade ju STÄDAT! "Välkommen till min värld", sa jag ;)


När inga band finns kvar, får man änvända bandspelaren till enbart högtalarsystem - tjusigt! "Kom lille vän", sa S till lille A. Tror hon är släkt med sin mor, som kallar alla sina barn för "Älsklingen" eftersom hon alltid säger fel namn.




Två krigarprinsessor. E och S. När S var alldeles, alldeles rykande färsk och ny, sov hennes bröder över hos faster L. På morgonen väckte hon dem och sa: "Godmorgon pojkar, ni har fått en liten syster" När sedan pojkarna låg i en liten brottande bushög på golvet, sa hon: "Men oj, hur ska en liten flicka kunna hävda sig mot er busfrön?" Då skrek pojkarna med en mun: "Hon ska bli en krigarprinsessa!!!" Och på den vägen är det.




Vid strax efter elva hade alla gått, utom kusin G, som sov kvar. Jag puttade P och S i säng och sa "Ligg ner så städar jag". Tror de sov innan huvudena landade på kudden. Mitt stök störde inte det minsta. T och G somnade efter fem minuter av filmen de satt på. Det tär att ha fest!

Sen gjorde jag detsamma. Somnade innan huvudet landat på kudden. Nöjd och glad över att ha klarat av alltihop och över att ha hamnat i en släkt där man trivs och tycker om varandra.

PS: Jag har en fantastiskt fin bild på svåger H ;) Jag hotade med att lägga ut den här, men eftersom jag är en så snäll och fin människa och faktiskt inte gillar att hänga ut människor på det viset, så kommer du undan den den här gången H. Om du inte propsar såklart :) Jag kan skicka den till dig i stället.

5 kommentarer:

Orchid sa...

Kul att det blev en lyckad fest! Hade ju kunnat tänka mig att vara med om jag haft möjlighet!
Kram!

Anonym sa...

CRED CRED CRED!!!!!!!!!!
Det var ett stordåd du utförde:)
Verkar ha varit trevligt på kalaset, söta barn och söt story om Krigarprinsessan:)

Anonym sa...

Vilken fanstastisk insats ni gjort med denna storstädning!

Vilken kille! Städa utan att gnälla är mer än jag klarar av!
Kanon snygg dukning och vilken härlig fest ni har haft!

Mysigt!

Anonym sa...

Tack än en gång! :0) Kul att få se lite bilder. :0)

Dammråttan sa...

Orchid: Du hade stått högst upp på inbjudningslistan, det vet du!

Carola och Malin: TACK! Även om jag tiggde om berömmet så behövde jag ett erkännande ;)

Charlotte: Tack själv! Och tack för att du finns i mitt liv. Kram!