Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

torsdag 1 januari 2009

GOTT NYTT ÅR!!!

Med ögonen mellan knäna, men nöjd ändå.

Nyårsdagen. I sedvanligt seghetens tecken. I dag ska man summera året som gått och blicka framåt, för att bli en ny och bättre människa, som inte gör om samma misstag som man redan gjort.
Jag inser redan nu att det är kört och orkar bara summera de senaste dagarna. Det går iofs ganska snabbt: JOBB! Om jag hade några som helst åsikter om att folks handlande inför jul var hysteriskt, så var det bara för att jag glömde alkoholens ultimata högtid: Nyårsafton. Det här året låg den iofs väldigt gynnsamt till ur logistisk synvinkel. Folk hann helt enkelt handla och varorna hann dessutom komma som de skulle. Vilket innebar att själva nyårsafton inte blev den värsta dagen, utan i stället lördag, måndag OCH tisdag. Nyårsafton var mer som en vanlig stor lördag. Måndag tisdag var jag större andel av dygnet på jobbet än hemma. Detta plus att den tiden var som ett pass på gymmet - i tretton timmar, typ. När nyårsaftonen var över satt vi en stund tillsammans på jobbet och summerade dagarna och berättade anekdoter om tidigare (hemska) nyårsförsäljningar och konstaterade just detta, att i år var ovanligt bra, trots allt. Lite för många sjuka bara.
Hemma var förberedelserna för kvällens firande redan i full gång. Själv hade jag ju bara engagerat mig i själva planerandet och kände mig inte som att jag hade uppfyllt min kvot i fixandet riktigt. Inte gjorde jag mycket mer under kvällen heller. Var inte ens kvar för att diska, det orkade jag inte. Jag var en riktig utsugare, som bara njöt av maten och det trevliga sällskapet. Satt med ögonen i knäna och försökte att inte gäspa. Och det var så OTROLIGT GOTT!!!! "Vi" i för- och efterrättslaget hade fixat till en tallrik med: Laxrulle med wasabicreme, kavring med romröra och K:s underbara ansjovistårta (jag har drömt om den i natt, den är helt
FANTASTISK). Sen kom killarnas hysch-pysch-varmrätt. Så där helt hemligt var det ju inte, men vi blev helt tagna i alla fall. Där fanns fläskfilé i två olika tappningar med mozarella, soltorkade tomater/gorgonzola och bacon utanpå. Till det potatisgratäng och en fantastisk kreativ sallad. För att inte glömma inte mindre än tre olika sorters kryddsmör (färska örter, vitlök, samt gorgonzola)Det vattnas i munnen på mig bara jag tänker på det. Och vet ni,det bästa av allt. Det finns kvar! Klockan ett ska vi ner till grannen och äta rester. Den här gången får jag se till att ta disken! I går droppade jag av i samband med att jag först gick upp med S och R för att de skulle få se på film och sedan helt, efter efterrätten, strax före tolvslaget. Såg alla skåla utanför fönstret och sedan kröp jag till kojs och somnade.
Ungarna kom inte i säng förrän 2 på morgon, men sov å andra sidan länge i morse. Jag och R var uppe före dem allihop :) Satt i soffan och kollade in gammalt inspelat, tills ungarna började droppa in. S sov nästan till 11!!! Ändå somnade hon först. Vid tiotiden. Nu ska hon och jag ta ett nyårsbad och sedan släntra en trappa ner. Seg nyårsdag på er!
PS: Nu väntar en veckas ledighet!

4 kommentarer:

Orchid sa...

Ja, du ser litet seg ut, Gumman! Fast du hade ju jobbat en massa innan alla helger!
Jag gjorde laxrullar med wasabicreme till julafton! Jättegott! Däremot har jag undvikit Systemet i år också, precis som tidigare år! Det blir inte att jag dricker alls numera, har liksom inte behov! Jag kan ha kul utan sprit!
Kram till er alla!

Anonym sa...

God fortsättning på 2009!

Det låter som om du verkligen behöver en veckas ledighet nu och vila upp dig efter alla helger :)

Anonym sa...

God fortsättning:)
Segt att jobba sådär mkt, och under sån stress:/ Skönt att du är eldig en vecka nu! Då blir det många inlägg hoppas jag:)
Ha det bäst!

Dammråttan sa...

Haha. Ibland blir snubblingar på fingrarna så roliga :) Jag kommer att vara allt annat än "eldig" under dessa dagar.