Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

torsdag 25 december 2008

Julafton

Sitter här i min nya pyjamas och bara myser. Julafton var helt klart en dröm. En sån där julafton som man vill ha. I alla fall jag. Alla sov länge. Ingen var på tjafshumör. Ungarna blev strålande glada för sina morgonpresenter, som ändå bara var varsin t-shirt och ett spel (hittade ginzas rea någon vecka före jul. Gamla spel. Inget pang-pang, som de brukar vilja ha, men de föll i god jord i alla fall). Vi åkte till farmor B och åt julfrukost. Och som de åt!!! Vi skojade och sa att vi lärt oss hur man gör, för att få väluppfostrade ungar vid matbordet - man svälter dem först. Funkar skitbra. De har så fullt upp med att äta, att de inte har tid till annat. Faktum är att det var ju nästan sant, då de bara tagit lite frukt innan vi åkte.

Sen åkte vi hem, för att ta emot Lillebror (min alltså). Vi såg på Kalle Anka och drack glögg, under frid och fröjd. Hade ingen tomte, men jag ställde ut paketen i trappen och sa lite senare "Oj jag tror att någon knackade". Ungarna var hur imponerade som helst av att tomten varit där :)
Vi hade julklappsutdelning utan för mycket stoj (okej fick dämpa dem lite, men de lydde i alla fall, vilket inte alltid brukar funka - sa att om man river upp alla paket, så har man inga kvar, när de andra sitter med sina).

Alla var glada över och uppskattade sina paket. Skräphögarna låg under tomteberget och dammet doldes i de skumma hörnen. Nu är det bevisat. En (o)perfekt jul är trevligare än en städstressad! I alla fall i det här huset.

Jag fick helt oväntat också en julklapp. Ovan nämnda pyjamas. Den är HELT UNDERBAR!!! (P hade valt - "Mamma, det fanns med svarta blommor och lila, jag valde de lila") Störst paket fick S. Nästan så att de andra blev lite avundsjuka, trots att de visste vad det var (det var från dem -deras gamla dockhus). Det är alltid kul att få det största paktetet.

Vi fick till ett riktigt rejält julbord till sist också. Jag som inte tyckte att vi hade någonting alls. Kände mig som farmor, som "bara" skulle bjuda på en liten smörgås, när vi kom till henne när vi var små och så slutade det med ett en hel middag med omeletter mm. J hade med rimmad lax. Sjutton gubbar vad det var gott!!!

Ända smolket på julhimlen var att julgransbelysningen sa "pang" och gav upp på morgonen. Jag försökte byta ut alla lampor, men hade bara sådana som hör till ljusstakarna. Vet inte om det är samma sort. Det lyser inte i alla fall. Tror vi satsar på en ny till nästa år. Den här är MINST tio år gammal i alla fall.

Alla barnen fick en liten myntsamlare full med mynt. R är lite avundsjuk på de där myntsamlarna och tycker att jag borde köpt en til honom med, men T höll hårt i sin :)

S fick ett glittersmyckeskrin av oss. Till höger en "spandanama"-pyjamas av morbror J.

2 kommentarer:

Orchid sa...

Jättemysiga bilder! Kul att få se! Kram till Världens bästa familj i Jakan!

En häxa på Vift sa...

aah, det är så man gör? Man svälter dem så äter de med glad aptit sen. Got it! *s*

Myspyjamas lät absolut inte helt fel. :)