Välkommen till min (o)perfekta blogg.


Letar du efter inspiration till det perfekta hemmet, med tomma ytor och chicka detaljer? Då har du kommit helt fel.

måndag 9 juni 2008

Snorskalle

Fy tusan för sega förkylningar! Har inte alls tid med det här nu. Värsta pressade schemat fram till avslutningsdagen på fredag, med grillningar och sammankomster och gud vet vad. R kämpar på och bakar tacopajer och far på utflykter. Själv ligger jag mest och stönar och tycker synd om mig själv. Orkar egentligen inte ens sitta här, men jag är bara så trött på det och nåt kul måste man ju ha! Alltså letar jag fram lite fler roliga barncitat att roa er med tills jag blir lite roligare själv. Vi koncentrerar oss på P, denna gång:

Förvirrat: P 4 år ville se på video. "Jag vill se på Banarne i Trazan". Så började han sjunga "Banarne i Trazan, de stojar och står i" (med Bananer i pyjamas melodin) och håller fram den gamla goda "Trazan och Banarne"

Användbara uttryck: (2005-11-10) Pontus skulle äta en satsumas, men kunde inte komma igenom skalet. "Mamma kan du göra ett hål åt mig? Jag hittar inte den svaga punkten".

2005-12-14 Hör du min musik mamma? Frågade Pontus 4 år. Vilken musik? frågade jag. "Den som jag har i mitt huvud." Den hörde jag ju tyvärr inte, men den var tydligen bra.

2006-01-08:När vi flyttade fick vi två toaletter (hade bara en innan). Detta har varit MYCKET uppmärksammat. Speciellt av Pontus, som välkomnat alla med orden "vi har TVÅ toaletter" och två fingrar i luften. I dag stod han inne på lilla toaletten och såg fundersam ut. Sedan kom det; "Det här är inte badrummet...det är kissrummet!"

2006-06-21: Det var rätt livat vid middagen idag. "Ska vi öva artighet" försökte jag. De två äldsta hakade genast på och började artigt att be om allt, säga tack osv. P fortsatte med busandet. "Men vi skulle ju öva artighet" sa jag "Men jag är fyra år, jag behöver inte vara artig". Var får de allt ifrån?

2006-09-03 Ta-peter: Skulle till Bauhaus i dag. P ville jättegärna följa med (!?). När vi klev ur bilen sa han förvånat "men vi skulle ju till Axel och Joakim" (vänner till familjen). "Nej", sa vi förvånat "Vi ska ju titta på tapeter". Vi gick runt hela affären och tittade. Till slut ropade P: "Men var är Peter någonstans egentligen!" Då trillade poletten äntligen ner hos de förvirrade föräldrarna. Axel och Joakims pappa heter ju just - Peter!

2006-11-09 Barnen fick varsit presentkort på HM i födelsedagspresent. I dag skulle P få välja en tröja för pengarna, när vi var i centrum. Försökte förklara att han hade fått ett slags peng, som man kan använda för att köpa något i just den affären. Precis när vi kom fram hittade jag en krona i fickan, som jag gav till honom. Han brukar vilja ha ett tuggummi i tuggummiautomaten. Oftast får han det inte, men idag kunde han ju få det, tänkte jag. Tänkte, men sa inget. Han vände och vred lite på pengen och sa sedan förväntansfullt: "Hur många tröjor kan jag få för den här pengen?"

Och med T på ett hörn
2007-02-14: T 8 år och P 5 år sitter och skär falukorv till stroganof:
P: Får jag smaka en bit.
T: O, nej man får inte äta den när den är kall.
P: Nej just ja, det är ju fali korv.
T: Precis, det är liksom en liten varning där.

Inga kommentarer: